Cristian Păun, profesor universitar la Academia de Studii Economice (ASE) din București, demontează o teorie vehiculată în spațiul public, potrivit căreia Olanda se opune intrării României în Schengen din cauza concurenței pe care Portul Constanța ar face-o Portului Rotterdam, scrie PRESShub.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Cristian Păun, profesor la Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale a ASE București, prezintă o comparație între transportul de containere între primele trei porturi din UE și Portul Constanța.
Potrivit datelor din 2021, Portul Rotterdam a avut un trafic de 15 milioane TEU*, în timp ce Constanța – 0,6 mil. TEU.
„Una dintre cele mai amuzante replici la faptul că Olanda nu ne vrea în Schengen e cea legată de Portul Constanța. Că nu vor olandezii, vezi Doamne, să îi concurăm cu «marele» nostru port de la Marea Neagră. Că le stricăm socotelile și că toată lumea globală se va roti cu susul în jos și va veni către acest port al dacilor liberi.
Las o poză sugestivă pentru dacii noștri liberi ca să vedeți diferențele. Am ales o manieră grafică mai ușor de înțeles, pe limba dacilor liberi. Am luat în calcul doar transportul de containere (cel mai important pentru un port cu deschidere internațională), în milioane TEU.
Ca idee, primele trei porturi din UE totalizează cam cât 50 de porturi Constanța la un loc. Datele ar fi cam așa, ca să știți cum am construit graficul (datele sunt anuale, anul 2021):
- Rotterdam (Olanda) – 15 mil. TEU
- Hamburg (Germania): 8,7 mil. TEU
- Antwerp (Belgia): 6 mil. TEU
- Constanța (România): 0,6 mil. TEU)
Constanța nu se regăsește nici măcar între primele 10 porturi din UE”, a explicat Cristian Păun.

Profesorul universitar subliniază faptul că, pentru Portul Constanța, traficul e în scădere constantă de la an la an, de la 711.000 TEU în 2016 la 632.000 TEU în 2021.
„Am pierdut cam 1,5 – 2% din trafic pe an, în condițiile în care PIB-ul a «duduit» în bună măsură în acești ani”, a semnalat Cristian Păun.
- Notă: TEU este o unitate statistică bazată pe un container ISO cu o lungime de 20 picioare (6,10 m) care oferă o măsură standardizată a containerelor de diferite capacități și descrie capacitatea navelor sau terminalelor de containere. Un container ISO de 20 picioare este egal cu 1 TEU.
(Sursa: Glosar de termeni din domeniul statisticii transporturilor – Document pregătit de către Grupul de lucru intersecretarial privind statistica transporturilor Eurostat, ITF, CEE-ONU)
Articol preluat din PRESShub: