AcasăFără categorieParticiparea României la Bienala...

Participarea României la Bienala de la Veneţia – eveniment important pentru diplomaţia culturală românească

Comisarul României pentru Bienala de Artă de la Veneţia, Attila Kim, a afirmat marţi că participarea la cea de-a 59-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă – la Biennale di Venezia cu proiectul „Tu eşti un alt Eu: O catedrală a corpului”, realizat de Adina Pintilie, reprezintă un eveniment „extrem de important” pentru diplomaţia culturală românească.

„E un eveniment extrem de important pentru diplomaţia culturală pe care o are România peste hotare, fiind, probabil, cea mai vizitată expoziţie de artă sau de arhitectură românească atât pe plan intern, cât şi internaţional. Doar dacă ne uităm la datele din 2019, ultima ediţie a Bienalei de artă de la Veneţia, au fost 595.000 de vizitatori, respectiv la Bienala de Arhitectură, care s-a amânat din 2020 în 2021, au fost 292.000 de vizitatori. Am dori să existe un astfel de interes şi faţă de expoziţiile de la noi din ţară, dar, până la urmă, avem această şansă de a arăta arta şi arhitectura românească pe plan internaţional, unde în ultimii ani şi nu numai am avut un succes internaţional important”, a spus Attila Kim, citat de Agerpres, la conferinţa de presă dedicată anunţării participării României la Bienala de la Veneţia, organizată la sediul Institutului Cultural Român.

Atilla Kim a anunţat că alte două artiste românce – Alexandra Pirici, care în 2013 a reprezentat ţara noastră împreună cu Manuel Pelmuş la Bienala de la Veneţia, respectiv Andra Ursuţa, sculptor care trăieşte la New York – vor duce România la Bienala de Artă de la Veneţia, în expoziţia centrală. Totodată, un alt artist român prezent la Bienală, în cadrul Pavilionului Eriac, care promovează arta şi cultura romă pe plan european, este Eugen Raportoru.

Comisarul României pentru Bienala de Artă de la Veneţia a informat că bugetul participării din acest an a României la eveniment este de un milion de lei.

La rândul său, preşedintele Institutului Cultural Român, Liviu Sebastian Jicman, a afirmat că participarea României la Bienală reprezintă o prioritate a ICR şi anul acesta şi pe viitor.

„Este o parte din strategia noastră, pe care tocmai am prezentat-o în zilele trecute, şi asigur că vom rămâne un partener stabil şi important în acest proiect”, a spus Jicman, care a reamintit că proiectul din acest an şi cele din anii recenţi vor fi prezentate într-un dialog între Pavilionul României din Geardini şi Galeria ICR de la sediul ICR din Veneţia.

Secretarul de stat din MAE Andrei Novac a arătat că „România are o şansă extraordinară în acest an”.

„Venim pe un fond foarte bun din punctul meu de vedere şi am sesizat aceasta la nivel internaţional de fiecare dată când am luat contact cu piaţa internaţională de artă. Artiştii români sunt în acest moment într-un anotimp favorabil. Avem foarte mulţi artişti importanţi şi sesizam acest lucru şi la Târgul de artă de la Paris, în toamnă, unde fără niciun fel de modestie, chiar dacă nu se aflau în partea centrală a spaţiului de expunere, aveau lucrări foarte importante”, a subliniat Novac.

El a anunţat că MAE va depune eforturi pentru renovarea Pavilionului României din Giardini della Biennale, în ultimii ani, toate lucrările de reparaţii fiind efectuate de participanţii la Bienala de Arte sau de Arhitectură.

„Toate spaţiile sunt pe punctul de a fi finalizate. Am aşteptat să se termine jurizarea, o să avem discuţii în săptămânile următoare şi sperăm ca toate lucrurile să fie gata în momentul în care se va deschide expoziţia. Este un proces îndelungat şi nu neapărat că aş vrea să motivez cumva situaţiile din anii anteriori, dar ministerul gestionează foarte multe spaţii în afara ţării şi pentru toate trebuie găsite soluţii, aşa cum e cazul Accademiei de Romania de la Roma, care este unul din cele mai mari spaţii din exterior şi care, la fel, are nevoie în permanenţă de recondiţionări”, a adăugat Novac.

Un mesaj din partea secretarului de stat din Ministerul Culturii Liviu Brătescu a fost transmis de Liviu Sebastian Jicman.

Adina Pintilie a precizat că proiectul „Tu eşti un alt Eu: O catedrală a corpului” reprezintă o continuare a unui demers început, odată cu realizarea lungmetrajului său de debut „Touch Me Not/ Nu mă atinge-mă”, împreună cu o echipă internaţională de artişti şi curatori.

„Sunt aici într-o postură foarte neobişnuită. Cercetarea asta a început în urmă cu zece ani, pe zona aceasta de intimitate şi corporalitate şi, de fapt, dezvăţare şi reînvăţare a felului în care ne raportăm la corp, la intimitate, la vizualitate, la modul de a comunica în materie de limbaj audiovizual temele acestea care sunt atât de importante în viaţa noastră, dar atât de sensibile şi greu de comunicat. Cercetarea asta de ani de zile, deocamdată a ieşit în lume, într-o primă etapă, în lumea filmului. Şi îmi dau seama că ne aflăm acum, de fapt, cu aceeaşi echipă, la care s-au adăugat noi colaboratori internaţionali. E o combinaţie între o echipă care vine din lumea filmului, care vine din lumea artei vizuale. (…) Ce creăm, creăm împreună. Nu se poate crea lucrul acesta pe care îl producem acum fără o echipă”, a spus artista.

Au fost prezenţi membri ai juriului, reprezentanţi ai celor trei instituţii organizatoare.

Ministerul Culturii, care organizează împreună cu Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român concursul dedicat participării României la Bienala de la Veneţia, a anunţat în ianuarie că proiectul selectat să reprezinte ţara noastră la ediţia 2022 a evenimentului este „Tu eşti un alt Eu: O catedrală a corpului / You are another Me: A cathedral of the body”, autor Adina Pintilie, curator Cosmin Costinaş şi Viktor Neumann.


Ediţia din 2022 a Bienalei se va desfăşura în perioada 23 aprilie – 27 noiembrie 2022, cu previzionare pentru specialişti şi presă în perioada 20 – 22 aprilie 2022, tema celei de-a 59-a ediţii, lansată de curatorul Cecilia Alemani, fiind „The Milk of Dreams/ Il latte dei sogni”/ „Laptele viselor”.

Regizor şi scenarist, Adina Pintilie, născută pe 12 ianuarie 1980, a absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, secţia Regie Film, în 2008, „Touch Me Not/ Nu mă atinge-mă”, lungmetrajul de debut al Adinei Pintilie, a câştigat, în 2018, trofeul Ursul de Aur al celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin, pelicula fiind desemnată şi cel mai bun lungmetraj de debut.

- Publicitate -

spot_img
spot_img

Cele mai citite

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

De același autor

- Sponsorii noștri -

spot_img

Citește și

„Mâinile Jos!”: Protestele anti-Trump din SUA și lupta pentru democrație marginalizate în presa mainstream

Statele Unite au fost scena unor proteste de amploare organizate sub sloganul „Hands Off” („Mâinile Jos”), inițiate de o coaliție de organizații progresiste. Mișcarea, care include sute de evenimente desfășurate în întreaga țară, reflectă un val tot mai mare de nemulțumire față de politicile recente ale administrației...

Războiul neterminat: DMZ și lecțiile din 1950 pentru lumea de azi

În Seul e destul de frig în martie. Cu toate astea piețele cu mâncare coreeană sunt mereu pline. Se vând clătite cu semințe și miere, dumplings cu carne și legume cu ridichi murate și sos de soia. Peste tot miroase a bunătăți și responsabilii de informații turistice...

România, alegeri la 35 de ani de LIBERTATE…

Recent, un coleg de breaslă de origine kurdă, Erdal Er, mi-a propus să explic pe scurt, pentru ziarul ArtıGerçek, ceea ce se întâmplă în România din decembrie încoace. ArtıGerçek este o publicație ce aparține de opoziția turcă, aflată într-o constantă luptă pentru o democrație pluralistă în Turcia -...

Cum urmează să folosească Rusia problema plății gazului transnistrian în următoarele alegeri din Republica Moldova

Criza transnistriană a gazului se prelungește din cauza complexității problemelor de ordin strategic și politic ale zonei. Pe măsură ce părțile implicate nu reușesc să ajungă la un numitor comun, timpul trece în defavoarea locuitorilor. Pe data de 1 ianuarie 2025, transportul de gaz a fost sistat...

Indonezia: între dictatura lui Suharto, Islam și BRICS+

În timp ce Nordul global (nord-atlantic) se gândește la ce se va întâmpla după 20 ianuarie, „revenirea pe tron” a lui Trump, la alegerile din Germania sau la depășirea diverselor crize europene, polul opus (să-i spunem Estul ori Sudul global), deci statele BRICS+, își urmează propriile obiective:...

România și Transnistria: O datorie neîmplinită

Între anii 1990 și 2019, populația Transnistriei a scăzut de la aproximativ 706.000 la 465.000 de locuitori. Acest declin este atribuit unor factori precum emigrația, natalitatea scăzută și îmbătrânirea populației. Un recensământ oficial nu a mai fost făcut din 2015, însă Comitetul de Statistică din Transnistria publică ocazional...